شرکت های پیشتاز در اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی

شرکت های پیشتاز در اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی

شرکت های پیشتاز در اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی

اجرای پروژه های خوب مسئولیت اجتماعی کار ساده‌ای نیست. اینکه یک کسب و کار هم منافع مادی و معنوی خود را در نظر بگیرد و هم فعالیتی به نفع جامعه انجام دهد، به یک هماهنگی همه جانبه در سازمان نیازمند است. شرکت های زیادی در دنیا وجود دارند که مسئولیت اجتماعی را جدی گرفته اند. آنها پروژه هایی را در داخل و خارج سازمان برای انجام این مسئولیت برای خود تعریف کرده اند. شرکت گوگل، شرکت اکسروکس و تارگت سه غول اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی در داخل شرکتهایشان هستند. پروژه هایی که به راحتی می‌تواند برای شرکتهای ایرانی نیز مدل عملیاتی باشد و اجرا شود.

پروژه های مسئولیت اجتماعی

پروژه های مسئولیت اجتماعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گوگل

شرکت گوگل برای ادای دین خود در حیطه مسئولیت اجتماعی کارهای متفاوتی را انجام می‌دهد. یکی از ساده‌ترین نمونه‌های آن پولی است که این شرکت برای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۰۹، یک شرکت دیگر را با عنوان گوگل سبز ثبت کرد. آنها همچنین دستور العمل صرفه جویی در مصرف انرژی را به شرکتهای زیر مجموعه خود ابلاغ کردند و توانستند هزینه های انرژی خود را تا ۵۰ درصد پایین بیاورند. پول حاصل از این صرفه جویی به اضافه اختصاص درصدی از درآمد شرکت اصلی گوگل به ساخت مزرعه‌ای در داکوتای شمالی ختم شد. جایی که از آب، باد و خورشید برای تولید انرژی کمک می‌گیرند و با این انرژی می‌توانند خانه بسازند.

با این حال شرکتهای کوچک نیازی ندارند که به اندازه گوگل بزرگ، قدرتمند و ثروتمند باشند. گوگل، نمونه ای است برای شرکت های دیگر تا بتوانند با استفاده از لامپهای کم مصرف، نصب شیرهای آب با چشم الکترونیک و ...دین خود را به محیط زیست ادا و پروژه ای را در مسیر مسئولیت اجتماعی شان اجرا کنند.

شرکت گوگل برای ادای دین خود در حیطه مسئولیت اجتماعی کارهای متفاوتی را انجام می‌دهد.

شرکت گوگل برای ادای دین خود در حیطه مسئولیت اجتماعی کارهای متفاوتی را انجام می‌دهد.

اکسروکس

شرکت اکسروکس که تولیدکننده و فروشنده انواع پرینترهاست، پروژه‌های کارمند محور را برای مسئولیت اجتماعی خود تعریف کرده است. این شرکت از سال ۱۹۷۴ تاکنون بیش از نیم میلیون کارمند خود را برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه به نقاط مختلف ایالات متحمده آمریکا فرستاده است. کارمندان در این برنامه‌ها از توانایی‌های خود برای توانمند کردن زنان و کودکان نیازمند آمریکا استفاده می‌کنند. این شرکت تنها در سال ۲۰۱۳ یک میلیون دلار برای کمک به ۱۳ هزار کارمند داوطلب خود هزینه کرده است.

البته کمتر شرکتی در ایران یافت می‌شود که ۱۳ هزارنیروی ماهر داشته باشد اما این به معنای ناتوانی شرکتها برای مشارکت در برنامه های پیشروی جامعه نمی‌شود. انجمن‌های بسیار زیادی در کشور فعالیت دارند که به نیروی داوطلب برای آموزش و توانمندسازی زنان، معتادان و بیماران روحی روانی نیازمندند. حتی شرکتهای بسیار کوچک هم می‌توانند با تشویق و پرداخت هزینه اندکی به کارمندان خود آنها را وارد فعالیت و مشارکت در پروژه‌های داوطلبانه کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *