استفاده از روانشناسی در دیجیتال مارکتینگ

وقتی صحبت از استفاده از روانشناسی در دیجیتال مارکتینگ می شود، خیلی از کسب و کارها به فکر استخدام یک روانشناس می افتند. خیلی ها هم آن قدر این گزینه را هزینه بر و پردردسر ارزیابی می‌کنند که ترجیح میدهند فراموشش کنند.

روانشناسان صنعتی و روانشناسی فروشی، قدمت زیادی ندارد، این دانش از غرب به شرق آمده و کارشناسان زیادی نیستند که آن را بلدند بنابراین انتظار اینکه شرکت ها، سازمان ها یا کارخانه ها از این دانش استفاده کنند، منطقی و به جا نیست. اما اینکه تیم دیجیتال مارکتینگ مطالعات مربوط به روانشناسی خرید و فروش را در دستور کارش قرار دهد و از آن، در قیمت گذاری، تولید محتوا و … استفاده کند، جزو واجبات این کار است. چرا؟ به این دلیل که مشتری تحت تاثیر بسیاری از فاکتورهای روانشناسی قرار می گیرد و اگر تیم دیجیتال مارکتینگ از اینکه چه چیزهایی مردم را به سمت خرید سوق می دهد، خبر نداشته باشد، استراتژی ها و تاکتیک ها و برنامه های تیم به درستی عمل نمی کند. از سوی دیگر اگر بدانید که مشتری چگونه فکر می کند، ترفندهای دیجیتال مارکتینگ خیلی خوب پاسخ می دهد.

به دست آوردن اعتماد مشتری

به دست آوردن اعتماد مشتری، مهم ترین مساله تیم های بازاریابی آنلاین طی سال های گذشته بوده است. دنیای دیجیتالی که امروز شاهدش هستیم، پر از هکر، محتواهای ناکارآمد و دیگر انواع کلاهبرداری های آنلاین است. بنابراین برای اینکه بتوانید با مشتری ارتباط خوبی را ایجاد کنید، باید در مرحله اول قادر باشید اعتمادش را جلب کنید.

استفاده از روانشناسی در دیجیتال مارکتینگ

استفاده از روانشناسی در دیجیتال مارکتینگ

اگر مشتری به یک برند، شرکت خدماتی و امثال آن اعتماد کند، خرید خود به خود اتفاق می افتد. از این رو تمام آنچه در چنته دارید، انجام دهید تا حس خوبی بر مشتری بگذارید و اعتمادش را جلب کنید. اما اعتماد مشتری چگونه جلب می شود؟ در اینجا فهرستی از کارها آمده که به کمک آنها می توانید به این هدف دست یابید:

* استفاده از تجربه و خاطرات مشتریان قبلی

* تعداد کسانی که در یک وب سایت یا شبکه اجتماعی عضو شده اند. درواقع تعداد بالای کسانی که عضو یک سایت هستند، این را به مشتری بالقوه القا می کند که آن وب سایت قابل اعتماد است و می تواند از آن خرید کند.

* حضور یک برند یا سازمان در شبکه های اجتماعی

* داستان هایی که مشتریان در شبکه های اجتماعی یا در بخش نظرات مشتری نقل می کنند

* گواهی نامه های حسن انجام کار، گواهی نامه های ایمنی کار یا ضمانت نامه ها و امثال آن

* گواهی نامه های مشتری مداری 

متدهایی برای بازگرداندن مشتری

تولیدکنندگان محتوا برای خلق یک متن و داده ارزشمند و جدید باید زمان زیادی را هزینه کنند به این دلیل که استراتژی های کارآمد دیجیتال مارکتینگ بر پایه بازگرداندن مشتری به وب سایت باید بنا شود و گرنه تمام برنامه های تیم دیجیتال مارکتینگ بی اثر می شود. یکی از راهکارهای بازگشت مشتری به سایت هم معامله کردن است. شما به عنوان دیجیتال مارکتر یا تولیدکننده محتوا باید چیز باارزشی برای ارائه به مشتری داشته باشید تا مشتری از شما خرید کند. درواقع ارائه کالا و خدمات در وب سایت، دلیل خرید مشتری از شما نیست. آن داده های ارزشمند، دستورالعمل ها، تخفیف ها و دیگر نکات مربوط به کالا و خدمات در شبکه های اجتماعی، ای میل مشتریان، وب و سایت و … است که مشتری را به سوی خرید سوق می دهد.

احساسات مشتری را هدف بگیرید

در مقاله راه های شرح کالا برای فروشگاه های آنلاین، به انواع نوشته برای شرح یک محصول پرداختیم. یکی از این شیوه ها، احساسی نوشتن است. و حالا در روانشناسی مشتری بد نیست این را بدانید که خرید اکثر مشتریان بر اساس عواطف و تجربه ملموس شکل می گیرد و اطلاعاتی که درباره فواید و مزایای یک کالا به دست می آورند. پس شاید یکی از بهترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ برای وب سایت فروشگاهی تان این باشد که با احساسات و عواطف مشتری درگیر شوید. اینکه چه راهی را برای این درگیری عاطفی اتخاذ می کنید، به خودتان بستگی دارد اما این را بدانید که داستانسرایی یکی از بهترین شیوه ها برای هدف گرفتن احساسات مشتری است. استفاده از عکس های جذاب و باکیفیت و انتخاب موضوعات مفید و کاربردی دیگر شیوه های شما برای درگیر کردن احساسات مشتری به حساب می آید.

استفاده از روانشناسی در دیجیتال مارکتینگ

استفاده از روانشناسی در دیجیتال مارکتینگ

ترساندن مشتری

روانشناسی فروش اصلی دارد که می گوید میزان تحت تاثیر قرار گرفتن آدم ها از دست دادن یک چیز بیشتر از به دست آودن همان چیز است. دیجیتال مارکترها و صاحبان کسب و کار برای مدت های مدید از این اصل برای تحریک احساسات مشتری و مصرف کننده استفاده کرده اند. یعنی محتواها، نحوه دیدن کالاها روی وب سایت و تخفیف هایی که مدت زمان محودی دارند طوری برنامه ریزی می شود که مشتری باور کند اگر امروز یک کالا را نخرد، مغبون می شود.

مثبت بمانید

این ثابت شده که یک وب سایت تنها ۵ ثانیه فرصت دارد تا توجه کاربر را به خود جلب کند. ۵ ثانیه نخست تمام زمانی است که در اختیار دارید تا نظر یک مشتری یا مشتریان بالقوه را به کسب و کارتان جلب کنید. پس اینکه در انتخاب رنگ های وب سایت، بنرها و محتوا به گونه ای عمل کنید که مثبت به نظر برسید، اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی گفته می شود کلماتی که تولیدکنندگان محتوا برای توصیف کالا یا شیوه نگهداری از یک کالا استفاده می کنند هم اهمیت دارد و نباید در تهیه محتوا از کلمات منفی استفاده شود.

حرف آخر اینکه اگر متوجه رفتار و طرز فکر مشتری نشوید، به سختی خواهید توانست استراتژی مناسب و مفیدی را برای بازاریابی آنلاین کسب و کارتان بنویسید و سخت تر می توانید یک کالا یا خدمات را به کاربران آنلاین بفروشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *