ترندهایی برای خواست و بینش مشتری

قبلا درباره این صحبت کرده ایم که خواست و بینش مشتری یا همان consumer insights تا چه اندازه در به موفقیت رسیدن پروژه های دیجیتال مارکتینگ، موثر است. 

برای اینکه یک شرکت در اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی، کمپین های تبلیغاتی و حتی باشگاه مشتریان عملکرد خوبی داشته باشد و موفق به دیده شدن شود، به درک بینش مشتری نیاز دارد. و برای اینکه به درستی بتواند خواست ها و بینش مشتری را دریابد و بر اساس آن برای پروژه های مختلف خود برنامه ریزی کند، می باید مساله تحقیق بازار را خیلی جدی بگیرد. تحقیق بازار و حتی تحلیل رقبا به خصوص از زمانی که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، گزینه پیام های پیش فرض و اتوماتیک را در اختیار کسب و کارها قرار داده، کمی سخت شده است. چون هدف این مدل مارکتینگ، عملکرد بهتر، سریع تر و ارزان تر است؛ عملکردی که تقریبا تمام برندها خواهان آن هستند.

آنچه در ادامه می آید به شرکت هایی که خواهان فهم خواست و بینش مشتری هستند، کمک می کند تا بهتر بتوانند یافته هایشان را از تحقیق بازار به کار ببیندند و در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند.

ترندهایی برای خواست و بینش مشتری

پیش بینی

سرعت تغییرات تمام دیجیتال مارکترها را به این فکر انداخته که آیا خواست و بینش شناخته شده امروزِ مشتری، کافی و مناسب است برای اینکه شرکت ها بتوانند زمینه و بافت تغییرات سریع تر را حدس بزنند یا پیش بینی کنند؟ مکینزی در سال 2009 در پاسخ به این سوال گفته بود که موفق ترین شرکت ها و کسب و کارها آنهایی هستند که بتوانند بین نوآوری های رو به رشدی را که در کوتاه مدت قابل استفاده هستند و نوآوری هایی که در بلند مدت مزاحمت ایجاد می کنند، تعادل برقرار کنند.

به همین دلیل هم پیش بینی خواست مشتری سایه به سایه پیشبینی خواسته هایش اهمیت می یابد و اگر شرکتی بتواند به آن دست یابد، به اطلاعات مهم و ارزشمندی دست پیدا کرده است. چون با این اطلاعات می تواند از اصطکاکِ بین برند و مشتری بکاهد و تجربه ای بی نظیر در خرید را برای مشتری به یادگار بگذارد.

در شرکت خود دست به کار شوید

کسانی که در حوزه تحقیق بازار فعالیت می کنند، بخش عمده ای از وقت شان را به تبدیل مشاهدات به اطلاعات اختصاص می دهند. صد البته که این کار برای آن است که درک خوبی از خواست و بینش مشتری به دست آورند اما این شیوه به سرعت در حال تغییر است. شرکت ها حالا دیگر آنقدر هوشمند و گوش به زنگ شده اند که بدانند فهم و اطلاع از خود خواست مشتری ارزش و تاثیر چندانی بر کسب و کارشان ندارد مگر اینکه صاحبان کسب و کار این خواست ها را در تصمیم گیری ها و عملکرد شرکت به کار بگیرند. بنابراین خواست مشتری فقط در زمانی که بر وقفه خرید در فروشگاه های آنلاین تاثیر گذاشته و آن را برطرف می کند، مهم نیست. بلکه در بزنگاه های دیگر همچون عملکرد داخلی مدیران هم مهم و تاثیرگذار است.

اهمیت برون سپاری کار تحقیق بازار

.وقتی کار تحقیق بازار برندمان را به کارشناسان داخلی می سپاریم و صفر تا صد این تحقیقات را خودمان در داخل شرکت انجام می دهیم، این ریسک را به جان می خریم که بیش از اندازه وارد جزئیات می شویم و نمی توانیم از کار فاصله بگیریم و نتیجه تحقیقات را از دور بررسی کنیم. بسیاری از ابزارهایی که در تحقیق بازار از آنها استفاده می کنیم، بسیار قدرتمند و کاربر پسند هستند با این حال شرکت ها به خودی خود مجهز به این ابزارها و نرم افزارها نیستند. بنابراین شاید بهترین حالت این باشد که شرکت های روابط عمومی که مجهز به نرم افزارهای مختلف برای رصد شبکه های اجتماعی و وب سایت ها هستند، در کنار واحد روابط عمومی یک شرکت به کمک همدیگر کار تحقیق بازار را پیش ببرند و با هم همکاری کنند. در این صورت هم به جزئیات توجه ویژه می شود و هم کلیت موضوع از نظر پنهان نمی ماند.

ترندهایی برای خواست و بینش مشتری

اطلاعات بیشتر و جزئی تر

شرکت های روابط عمومی برای مدت های طولانی بر این تصور بودند که داده های کلی می تواند فهرستی از خواست های تازه مشتری را پیش روی شرکت های مختلف قرار دهد. اما این اتفاق نیفتاد و یا کمتر رخ داد. به این دلیل که داده های کلی معمولا به ما می گوید که چه اتفاقی در فضای دیجیتالی در حال رخ دادن است اما کمتر پیش می آید که دلیل وقوع این اتفاقات را برای شرکت ها روشن کند. این به این دلیل است که داده های کلی اطلاعاتی را از میان گروه بزرگی از مصرف کنندگان و مشتریان به یک کسب و کار ارائه می کند. در این زمان است که اطلاعات جزئی تر به داد تصمیم گیران در یک شرکت می رسد. به این دلیل که اطلاعات جزئی از یک برند و شیوه رفتاری مشتریان از فاکتورهای متعددی مثل مصاحبه و گفتگو با مشتریان، رفتار مشتریان، شبکه های اجتماعی و … به دست آمده اند. و از همه اینها مهم تر این است که اطلاعات جزئی، از جامعه آماری کوچک تر و محدودتری به دست می آید. در نتیجه تصمیم گیران و مدیران در یک شرکت با منطق عملکردی واضح تری روبرو هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *