استفاده از اثر طعمه در مارکتینگ

استفاده از روان شناسی در مارکتینگ، رویکرده تازه شرکت ها و کسب و کارها نیست. اگر رستوران ها در لوگوی خود یا در دکوراسیون خود از رنگ قرمز استفاده می کنند، به این دلیل است که این رنگ توجه افراد گرسنه را بیشتر به خود جلب می کند. بازی با ذهن مشتری محدود به استفاده از رنگ ها نمی شود. استفاده از روانشناسی در همه جا به خصوص در بخش قیمت گذاری کالا و خدمات کاربرد دارد. اثر طعمه در مارکتینگ 

قیمت گذاری در واقع علم پیچیده ای نیست. تنها به کمی ذکاوت و استفاده از تکنیک های مختلف دارد تا شرکت ها بتوانند بیشتر و بهتر بفروشند. بگذارید داستان قیمت گذاری را اینگونه ببینیم که اگر کالا و خدمات تان را صرفا با یک یا دو گزینه پیش روی مشتری و کاربران قرار دهید، آنها یا کلافه می شوند و به شرکت دیگری که کالای مشابه شما را عرضه می کنند، روی می آورند یا ارزان ترین گزینه را انتخاب می کنند. این در حالی است که به راحتی می توانید مشتریان را به سوی گزینه ای سوق دهید که خودتان می خواهید.

آنچه در ادامه می خوانید مختصری است درباره اثر طعمه و اینکه چگونه از این اصل ذهن می توانید در قیمت گذاری کالا و خدمات تان استفاده کنید.

استفاده از اثر طعمه در مارکتینگ

استفاده از اثر طعمه در مارکتینگ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اثر طعمه چیست؟

اثر طعمه که با نام تسلط نامتقارن نیز شناخته می شود، اصلی است مربوط به علوم شناختی که با به کارگیری آن در حوزه های مختلف از اثر منفی یک اتفاق می کاهیم.

درواقع کارشناسان علوم شناختی به کمک گره های ذهنی انسان ها توانسته اند راه هایی را پیش روی صاحبان کسب و کار قرار دهند که به واسطه این راه حل ها فروش خود را بالا ببرند. و اثر طعمه به کمک یکی از همین گره ها یا تعصبات ذهنی ایجاد شده است. این شیوه به گستره انتخاب های پیش رو اشاره دارد و با همین انتخاب های فریبنده است که مشتری را به دام می اندازد.

اثر طعمه زمانی که در قیمت گذاری کالا و خدمات به کار می رود، کاری می کند که قیمت بالای یک کالا در نظر مشتری چندان به نظر نیاید و راحت تر بتواند بابت یک کالای گران قیمت پول بپردازد.

به عنوان مثال یک سالن سینما را با فروشگاهی تصور کنید که پاپ کورن می فروشد. تا زمانی که انتخاب مشتری به دو گزینه لیوان بزرگ به قیمت 20 هزار تومان و لیوان کوچک به قیمت 5 هزار تومان محدود شود، اکثر مشتریان لیوان کوچکی از پاپ کورن را انتخاب می کنند اما اگر گزینه سومی مثل لیوان متوسط با قیمت 15 هزار تومان مطرح شود، تمایل افراد به خرید یک لیوان بزرگ پاپ کورن بیشتر و پرداخت 20 هزار تومان برایشان راحت می شود.

آیا به کار گیری اثر طعمه اخلاقی است؟

پاسخ صریح به این سوال، آری است. درواقع از آنجاکه صاحبان کسب و کار گزینه های ارزان قیمت را حذف نمی کنند، با اطمینان می توان گفت که این کار اخلاقی و شرعی است. شما برای فروش بیشتر به یک تکنیک علمی تکیه کرده و هیچ گزینه ای را حذف نکرده اید. بنابراین مشتریان همچنان آزاد هستند که گزینه های ارزان تر را انتخاب کنند؛ همان طور که بسیاری از مشتریان در پژوهش های مختلف کالاهای ارزان تر را خریده اند.

استفاده از اثر طعمه در مارکتینگ

استفاده از اثر طعمه در مارکتینگ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما چگونه اثر طعمه را در کسب و کارمان به کار ببریم؟

اثر طعمه را در همه جا حتی در زندگی شخصی می توان به کار گرفت. تنها نکته مهم این است که پیش از به کار گرفتن اثر طعمه در کسب و کار و به خصوص فروشگاه ها یا کسب و کارهای آنلاین باید مسائل بسیار زیادی را به صورت جزئی برای خودمان مشخص کنیم. به عنوان مثال باید بدانیم که می خواهیم از کدام گزینه و قیمت بیشترین فروش را داشته باشیم. به عنوان مثال اگر یک وب سایت، تور گردشگری می فروشد و یک پکیج دارد به قیمت 3 میلیون تومان و پکیج دیگری دارد به قیمت 7 میلیون تومان، باید این را مشخص کند که می خواهد کدام پکیج را بیشتر بفروشد. و سپس با توجه به انتخابش، پکیج دیگری را با یک قیمت تازه در کنار این دو قرار دهد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هدف اثر طعمه این نیست که مشتری به گزینه سوم جذب شود. بلکه هدف از اضافه کردن گزینه یا قیمت سوم این است که گزینه کالا/ خدمات گران قیمت تر، منطقی و معقول به نظر برسد.

به کار گیری اثر طعمه در کسب و کار بسیار قدرتمند و موثر است و به محض اینکه یک بار از آن استفاده کنید، اثر مثبت آن را بر فروش مشاهده خواهید کرد. طوری که به استفاده آن در بخش های دیگر نیز تشویق خواهید شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *